Něco málo z historie

JAWA 500 OHC je náš jediný sériově vyráběný cestovní motocykl se čtyřtaktním motorem poválečné konstrukce. Ve své době velmi moderně pojatý motocykl, určený převážně ke sportovním účelům (na rozdíl od "péráků" určených pro dopravu do zaměstnání). Pro svůj velký výkon umožňující vysokou maximální rychlost a pokrokovou linii, byl po celou dobu své výroby v letech 1952 - 1959 vlajkovou lodí továrny JAWA, tehdy již bohužel znárodněné. První pětistovka spatřila světlo světa okolo roku 1948, byl to prototyp v péráckém rámu. Další série prototypů asi 60 ks byla vyrobena v roce 1950, měly ještě předek z péráka, jinou olejovou nádrž ale už přední teleskop. Pro veřejnost byla tato série neprodejná. První sériově vyráběný motocykl JAWA 500 OHC byl v roce 1952 typ 15/00, později typ 15/01. Poté co vyrostl z dětských nemocí, byl vyráběn do roku 1955, kdy prošel několika změnami. Od roku 1956 už byl vyráběn typ 15/02 až do roku 1959 kdy byl z výrobního programu vypuštěn. Na sklonku jeho výroby bylo vyrobeno několik kusů s kyvnou zadní vidlicí a koly 16".

Největší rozdíly typů 15/01 (15/00) a 15/02

Před

Přímým předchůdcem motocyklu JAWA 500 OHC byl motocykl JAWA 500 OHV, přezdívaný "Rumpál". Byl to vůbec první motocykl vyráběný továrnou JAWA. Licenci na jeho výrobu zakoupil ing. František Janeček od firmy Wanderer z Chemitzu. Ze spojení Janeček - Wanderer vznikla značka JAWA.

Po

Po ukončení výroby motocyklu JAWA 500 OHC, již továrna JAWA nikdy sériově nevyráběla motocykl se čtyřtaktním motorem, zůstalo pouze u několika prototypů, které se do výroby již nedostaly.




Máte zajímavé materiály ohledně motocyklu JAWA 500 OHC, nebo jeho výroby? Zašlete mi je rád je zde zveřejním.